Konečne je všetkého dostatok – obalov, obalového aj výplňového materiálu. A navyše mierne zlacneli. Po trojročnom náročnom období je to príjemná správa pre všetky firmy, ktoré obaly pre svoj tovar potrebujú. Dôvody, prečo sa to zmenilo, však príliš pozitívne nie sú: menší dopyt spotrebiteľov aj firiem a celkový pokles ekonomiky.
Obaly na trhu jednoducho neboli
Turbulentné obdobie posledných rokov vyústilo do množstva problémov, ktoré majú za následok ochladnutie trhov a nižší dopyt spotrebiteľov. Najskôr obaly jednoducho neboli, alebo ich bolo málo, potom extrémne zdraželi. Aj pre manažérov výrobných firiem sa obaly stali veľkou témou, hoci ju doteraz nemuseli riešiť. Hrozilo zastavenie výroby kvôli hromadiacemu sa tovaru, ktorý nebolo do čoho zabaliť. Tomáš Körner, vedúci produktu Obaly Geis CZ + SK, približuje, ako sa so situáciou logistický provider popasoval: „My sme sa našťastie predzásobili tak, že nikto z našich klientov problém s nedostatkom nemal a dokázali sme vykryť aj potreby ďalších firiem, s ktorými napríklad dlhodobo nespolupracujeme. Aj cenu sme vďaka zásobám dokázali udržať stabilnú.“
Radšej istotu ako neprimerane nízke ceny
V priebehu minulého leta sa začali dodávateľské reťazce v obalovom odbore vracať k svojim kapacitným normám, obalov bol dostatok a vzhľadom k tomu, že začal klesať aj dopyt, ceny sa pomaly znižovali.
Nákupcovia obalov vo výrobných a predajných firmách po všetkých eskapádach a tvrdých nárazoch nepozerajú len na cenu. Pri rozhodovaní o výbere dodávateľa sú stále dôležitejšie aj iné faktory. Chcú totiž nájsť partnera, na ktorého sa môžu spoľahnúť a takéto výkyvy neriešiť. Nejedna firma sa totiž kvôli nedostatku obalov stretla dokonca s existenčnými problémami.
Niektorí výrobcovia obalov síce ponúkajú obalový materiál za výrazne nižšie ceny, než je na trhu obvyklé, ale ich podnikanie je v podstate na nule (len na úhradu nákladov) nie je dlhodobo udržateľné. Navyše znižujú spoľahlivosť a kvalitu celého odboru – pri najmenších výkyvoch trhu majú obvykle problém splniť svoje záväzky u klientov a roztáčajú ďalšiu špirálu problémov.
Ako na obaloch ušetriť
Obal síce tvorí časť nákladov výrobku, ale to treba posudzovať aj s ohľadom na všetky ďalšie, s ním spojené aspekty. Nielen cena obalu je dôležitá. Je to aj spôsob balenia, kvalita použitého materiálu, ba aj využitie skladovacích priestorov. Po úsporných opatreniach, súvisiacich s pandémiou covid, sa už ale ťažko hľadajú ďalšie možnosti úspor v balení. Körner toto potvrdzuje: „Klienti k nám chodia čoraz častejšie pre radu a návrh nového riešenia obalového materiálu pre svoj tovar. My sa v rámci konzultácií snažíme nájsť ďalšie možné úspory, aby sa množstvo obalov aj ich využitie optimalizovali. Nebýva neobvyklé, že menšou zmenou v zabehnutom systéme klientovi ušetríme pomerne dosť financií.“
Plast je ekologickejší ako papier
Tlak na ekológiu je nielen zo strany verejných inštitúcií, záväzok si dávajú aj samy firmy a zelenší variant často vyžaduje aj finálny spotrebiteľ. Ekologické materiály, obnoviteľné zdroje, udržateľnosť, uhlíková stopa…. Ale je to, čo sa tak prezentuje skutočne najviac ekologické? „V ideálnom svete je plast viac ekologický ako papier,“ hovorí Tomáš Körner. Na výrobu papierového obalu sa totiž použije veľké množstvo chémie, farbív, lepidiel... A navyše sa môže recyklovať len sedemkrát, plast teoreticky donekonečna. Pokiaľ by sa všetok plast vytriedil, potom je výsledok z hľadiska ekológie jasný. To však nie je reálne, a tak je pravda niekde medzi tým.
Cena alebo ekológia?
Smerom udržateľného rozvoja sa vydáva stále viac firiem i jednotlivcov. S rastúcou infláciou, vyššími nákladmi firiem a nižšími reálnymi príjmami ľudí sa však očakáva, že cena bude vo vzťahu k ekologickým aspektom zohrávať dôležitejšiu úlohu ako v predchádzajúcich rokoch. Ekologické riešenia sú často drahšie, a tak sa predpokladá, že mnoho ľudí i firiem bude musieť ekologické záujmy dať trošku do pozadia. Navyše v spoločnosti sa začína objavovať averzia ku všetkému, čo je bio, eko a zelené. Samozrejme je ale mnoho firiem, ktorých biznis aj napriek problémom úspešne rastie, a tak sa nemusia rozhodovať medzi cenou a ekológiou.
„Akékoľvek predikcie budúceho vývoja sú teraz skôr veštením z krištáľovej gule. Výhľadovo síce očakávam ešte mierny pokles ceny obalov a ich následnú stagnáciu v druhom štvrťroku tohto roku, ale ako to bude v skutočnosti, to sa dá len ťažko povedať. Ekologické záujmy síce zostanú zásadnou témou pri voľbe vhodného obalu, ale vzhľadom na nepriaznivý vývoj na trhu a finančnú situáciu jednotlivých entít budú podľa môjho názoru musieť, v niektorých firmách, ľahko ustúpiť cene. Ďalej si vzhľadom na okolnosti minulých rokov nedovolím robiť nejaké špecifickejšie prognózy,“ dodal Körner.